zondag 19 april 2015

Winde





















Wanneer planten: Maart-Juli
Wat oogsten: Zaden
Is de bloem eetbaar: nee
Zaden

Winde is een eenjarige klimplant met grote trompetvormige bloemen.
Deze bloemen bloeien maar een dag maar er komen er nog genoeg aan.

Het beste is om de plant eerst achter glas te laten groeien.
Week de zaden voor in lauwwarm water.

Als ze flink beginnen te groeien zorg er dan voor dat de grond niet uitdroogt en geef zo nu en dan vloeibare mest.
Zorg voor een zonnige en vochtige plek.

De plant groeit redelijk snel en kan ook in potten geplaatst worden.
Het is een klimmer waardoor deze makkelijker groeit aan een schutting of trellis.

De wilde variant zal sneller zaaddozen ontwikkelen dan de speciaal gekweekte zaden.
Dit komt omdat de zaden een hallucinerende werking hebben als je erop kauwt.
Nu moet ik eerlijk zegen dat ik in 2014 flink wat zaden van mijn plant heb kunnen halen die er beter uit zagen dan wat ik oorspronkelijk zelf in de winkel had gekocht. Deze staan nu (2015) in de grond en ik ben benieuwd of deze goed groeien. Dot zou namelijk normaal gesproken niet moeten kunnen vanwege het feit dat ze speciaal zouden zijn gekweekt.

Dit zou er dus eigenlijk voor zorgen dat je elk jaar de plant opnieuw moet zaden omdat de plant zichzelf normaliter niet uitzaait.

De plant is in een aantal kleuren te verkrijgen. De meest voorkomende is de paarse hierboven op de foto maar je hebt ook een witte variant met paarse streepjes en een kleinere variant met verschillende pastelkleuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten